
om | shortcuts
Jeg hjælper i felterne mellem:
-
Du har den der sitren i kroppen - der spirer en drøm om at tage springet. Der er mange måder at gøre det på - så giv dig selv den bedste start på dit eventyr, med relevant sparring og hiv fat i mig fra begyndelsen.
-
Hvis du ønsker det - venter der en spændende rejse med udvikling, selskabsformer, partnerskaber og kæmpe oplevelser forude. Men hvis du ikke lige har erfaring med rejsen, kan det være en unødvendigt stejl læringskurve.
Ligegyldigt hvad dine ambitioner er, kan jeg hjælpe dig i de fleste typer virksomheder og selskabsformer. Dog ikke dannelse af aktieselskab (A/S).
-
Hvordan udvikler vi din ide så den kan realiseres? Det har jeg god erfaring med og hjælper dig med at tænke i de helheder som sikrer der er et forretningsgrundlag at arbejde med.
-
Jeg har etableret flere virksomheder og hjulpet over 20 iværksættere med deres etablering.
Efter etableringen kommer der en periode med at drifte. Etablere og optimere processer, kommunikationsveje, arbejdsgange m.m. -
Der er en klar tendens i hvordan en forretning udvikler sig. Mange der starter med en webshop, finder hurtigt ud af de ønsker øget fortjeneste på deres produkter. Derfor prøver mange at gå distributør vejen. Den kan være meget lærerig og en god ide - men den kræver en form for kapital. Det kan jeg hjælpe dig med at vurdere.
-
Som ens forretning vokser, ser man måske ideen i at sætte al den viden man får, fra egen rolle som forhandler, i spil til egenproduktion. Her kan det være rigtig rart at have sparring, til at sikre man er opmærksom på alle trin i den process. Det hjælper jeg gerne med.
Den alsidige erhvervserfaring jeg har tilegnet mig, gør at de løsninger/forslag jeg præsenterer for dig, altid er realistiske; de bunder i dine reelle situation, tilgængelige resurser og evne til implementering.
Jeg kan hjælpe dig hands-on og ikke kun strategisk - hvilket gør mig til en resursefyldt hub - der både kan rådgive og tage fra, hvor du har mest brug for det.
Da jeg krydsede broen fra ansat til selvstændig i 2009, lærte jeg at arbejde med visioner og ambitioner. At kunne gøre ideer til virkelighed, kræver en god portion indsigt og erfaring. Jeg har prøvet og fejlet, prøvet og fejlet - indtil det løsnigen er der. Jeg har lært af det hele og det vil jeg gerne dele ud af.

“Brug din tid hvor du er bedst - få hjælp til resten.”
Hvordan kan jeg hjælpe?
For det første, så føler du dig ikke alene om det hele, når du har en sidekick som mig. Ikke at skulle finde vej igennem alting selv, men faktisk kan spørge en anden, sparer oceaner af tid og resurser. Se mig som din nye sidekick.
Jeg har bygget et par virksomheder op fra scratch. Den ene havde udelukkende digitale produkter og serviceydelser. I den anden fremstillede vi egne fysiske produkter, til handel via detailhandlen og egen webshop. Så jeg kender til det at sælge sine timer og til det at fremstille, sælge og markedsføre egen produktserie.
Mine uddannelser spænder fra administration, handel, grafisk, markedsføring og digital konceptudvikling. Teorier jeg har brugt de sidste 22 år på, at teste af i praksis.
Da jeg startede mit enkeltmandsvirke, bogførte jeg eksempelvis selv. Jeg lavede alt selv, som man jo gør i opstartsfasen. Det outsourcede jeg lynhurtigt til én der var blændende til den slags. For man skal bruge sin tid hvor man er bedst. Jeg var “heldig” at kunne skabe virksomhedenernes visuelle identiteter, bygge hjemmesiderne, webshoppen og selv stå for markedføringen. Og det er så her mange kommer til mig. Enten for at få rådgivning eller for at hente arbejdskraft til at løse opgaverne.
Find afklaring
-
Har du lavet en analyse af dine markeder, segmenter og konkurrenter - så er du rigtig langt. Ved du ikke hvordan du gør det, så hjælper jeg dig gerne. Jeg kan enten rådgive dig til selv at udføre arbejdet eller udføre det for dig. Jeg gennemgår også gerne en eventuel eksisterende markedsanalyse med dig.
Hvis du gerne selv vil prøve, kan du starte med det der hedder en SMP-analyse. Den giver dig indblik i både hvem du er som virksomhed, hvem din målgruppe er, hvem dine konkurrenter er og hvordan du skal positionere dig på markedet.
-
Har du overblikket over hvem dine kunder er? Hvem dine kernekunder er og hvordan du får fat i dem? Hvis du har helt styr på denne del, så er du rigtig godt igang. Godt gået!
Dine kernekunder er nemlig dem der sikrer, du har en forretning. Din indtægtskilde. Så man må sige at de er alfa omega.
Fokus skal altid være på at have et økonomisk grundlag, at bygge din forretningen på. Det giver dine kernekunder dig.
Jeg hjælper dig gerne med at finde frem til din kernekunde og lave en vurdering af det økonomiske grundlag i din forretning.Hvis du har lavet din SMP-analyse, har du også en ide om hvem din kernekunde er. Men ikke nødvendigvis en afklaring på det økonomiske grundlag og hvordan du skal kommunikere med dem.
-
Jeg har arbejdet online siden 2003, hvor jeg uddannede mig i programmering af hjemmesider, databaseopbygning, visuel og skriftlig kommunikation. Vi er heldigvis kommet langt i de 20 år og det gør alting letter og billigere for dig.
Men hvilke platforme er velegnede til hvad. Nogle er gode til salg - som webshops, nogle er gode til branding - som SoMe. Nogle kan konvertere besøg til ordre i din shop - som Google AdS/shopping, andre kan sende trafik til optimering på søgemaskiner eller til markedsudvidelse - som eks. vis Pinterest.
Hvis du gerne vil have et overblik over hvilke platforme du skal bruge kræfter på, så hjælper jeg gerne.
Det er nemlig ikke altid optimalt at bruge for mange resurser, på at være til stede på alle platforme. Det kommer bag på mange, hvor meget tid man faktisk skal bruge på kundeservice og -kontakt på hver eneste platform. Så er du kun dig, bør du vælge med omhu, hvor dine kunder skal møde din virksomhed og via hvilke kanaler de kan kommunikere med dig. -
Her kommer e-handel i sin enkle eller mere komplekse form. Én ting er helt sikkert: Du skal IKKE binde dit til et abonnement på 24 måneder, med et bureau, mod en gratis hjemmeside. Og du behøver sjældent bygge en webshop op fra bunden. Hvis nogen siger det til dig, så vend det lige med mig først.
Udviklingen af e-commerce platforme står aldrig stille og du har brug for en opdateret og tidssvarende platform. Så enkel og anvendelig som muligt.
Der er så stor brugervenlighed på de fleste platforme idag, at du faktisk kan gøre meget af det selv.Der er eksempelvis Shopify, BigCommerce, Woocommerce, Squarespace, Wix - allesammen platforme, som sørger for at din shop, altid er opdateret og klar til alle nye versioner af styresystemer, krav og trends.
Du kan starte i de enkle abonnementer og bygge op i takt med din forretning. Er du ambitiøs og med et tilsvarende budget i ryggen, så kan du altid gå all-in fra starten af.
Har du et ekstraordinært koncept, der kræver programmering, kan man stadigvæk komme rigtig langt ved at bygge på ovenstående platforme, da du igen undgår at skulle opdatere din hjemmeside manuelt.Jeg laver gerne en køreplan til dig, så du kan komme hurtigt videre. Og skræmmer tanken om at udføre det selv, så hjælper jeg dig også med det.
-
Jeg har taget hvert skridt i at skabe et brand fra bunden. Finde pladsen på markedet. Identiteten. Kunden. Kanalerne. Hvor lang tid har vi til at etablere dit brand? Hvor mange resurser har du til det? Hvor vil du gerne hen med dit brand?
Jeg sparrer gerne med dig, da jeg også har erfaret man nogle gange må finde kompromiser i opstartsfasen. Men det kan også lade sig gøre, uden at give afkald på dit DNA og dine værdier.
Dit brand er = det dine kunder går og tænker om din virksomhed og dét der er kendetegnet for din virksomhed. Og du bruger din kommunikation og markedføring, til at plante indtryk der understøtter dit brands ID, skabe troværdighed og dermed øge din omsætning.
Det er ret vigtigt at være bevidst om, hvis du ønsker at bygge et brand op.Men det er ikke altid nødvendigt at have et brand. Lad os sige du er en b2b rådgiver eller måske videresælger dele for andre virksomheder, hvor det handler mere om funktion end brand-awareness, så er det nok overkill med en forkromet brandstrategi.
Jeg vil gerne vende det med dig, hvis du er usikker på hvad du har brug for.
-
Hvis du har ambitioner om at sælge b2b via et forhandlernetværk, er der flere ting du skal overveje, for at det bliver en god oplevelse.
Jeg har bygget forhandler netværk op som har rummet små specialforretninger, webshops, mindre kæder og helt store supermarkedskæder. Alle kræver du kan nære dem, for at de trives og vækster.
Du kan spørge dig selv om følgende:
Har du kapacitet i din virksomhed, til at vedligeholde samtlige forhandlere?
Er du forberedt på eksplosiv vækst og kan du så levere?
Laver du dropshipping og er du sikker på din økonomiske beregning dækker de udgifter der er i forbindelse med dette setup og hvordan ser dit ansvar ud?
Er det dit ansvar at levere forhandlermateriale og har du en model til det?
Har du ordentlige samhandelskontrakter/distributør/agentkontrakter, der beskytter mod uoverensstemmelser, uheld og dermed tab?Hvornår skal man vælge at handle direkte med forhandlerne og hvornår vælger man en distributør/agent?
Ønsker du at have forhandlere i EU eller udenfor EU og har du regnet på fragt- og markedsføringsomkostningerne?
Et forhandler netværk kan være high maintenance og det kræver en del resurser hvis man har en b2b forhandler ambition. De fleste forhandlere ønsker så meget markedføringsmateriale og hjælp til salg som muligt. For at din indsats ikke bliver spildt, skal du være sikker på at du er klar til at understøtte den med det nødvendige materiale og de nødvendige indsatser. -
Hvad gør man med ens lager og logistik.
Jeg vil se på flere forskellige omstændigheder når jeg skal rådgive dig her. Det betyder rigtig meget hvad du sælger, hvor meget det fylder og hvem du handler med. Hvis du sælger digitale produkter eller dine timer, så er det her ikke så relevant.
Men så snart du har fysisk lager, bør du have et lagerstyringssystem der er integreret med dit bogholderi. Hvis dine produkter er små og du handler direkte b2c, så behøver du nok ikke kigge dig om efter en ekstern lagerpartner. Handler du b2b med små produkter, kan du nok godt klare det selv også.
Der hvor en eksterne lagerpartner bliver en god ide, er når du skal bruge dyre maskiner, lagerkompetencer eller rigtig meget plads til at håndtere dine varer. For hvis du kan dele omkostningerne til en palleløfter, lagerhal, EUR-paller, pallewrapper, pappresser, lagermedarbejder, varerindlevering, varerudlevering osv., med andre, begynder man at spare en del penge.Der er nogle forskellige lagerhoteller og businessparker man kan gøre brug af i det tilfælde.
-
Når du handler med varer ind og ud af EU, så skal du import/export registreres. Når du eksporterer dine produkter, er det dit ansvar at sikre de rette toldkoder og papirer m.m. på dine varer. Du kan læse om HS-koder på nettet og finde de rette koder til dine varer. HS-koderne skal du anvende når du exporterer ud af EU.
Der er selvfølgelig et andet ansvar på dig som producent der handler b2b, og hvis du handler direkte b2c.Handler du små partier, som kan fragtes i en papkasse, er det selvfølgelig en anden sag og verden er idag så lille at du selv kan gøre det.
Med mindre du er uddannet inden for shipping, vil jeg anbefale at du får en solid shipping-partner, som kan stå for papirarbejdet for dig og som kan rådgive dig i processen. Det koster selvfølgelig penge, men importerer du uden for EU, kræver det en del papirarbejde at handle større partier hjem. Det kan en shipping virksomhed hjælpe dig med. Og ofte kan man få både lager og shipping fra samme partner. Det anbefaler jeg på det højeste.
-
Item description
-
Der er ikke altid det kan betale sig at søge varemærkeregistrering, men det er så ambivalent når nogen åbenlyst kopierer ens arbejde. Ja, det er da en kompliment, men også potentiel ødelæggende for ens forretning og brand. Jeg har oplevet at blive kopieret i mine to sidste virksomheder. Første gang, oplevede jeg det som en kompliment som ikke betød det store, de kopierede fonte, stilistik udtryk og dele af mit navn, men var i en helt anden branche - det ville ikke blive en trussel mod mit virke. Anden gang blev det som sagt, ødelæggende for vores markedsposition og -andele. Jeg vil gerne gennemgå med dig, hvornår man kan trække på skuldrene og hvornår og hvordan man skal sikre sin IP.
Et eksempel kan være; har du investeret store summer egenproduktion eller er meget ambitiøs omkring dit brand, vil det være en ide at søge varemærkeregistrering eller sikre dine IP rettigheder. -
ESG, Green Claims Directive, CSR, Verdensmål, Certificeringer… Er du en lille virksomhed i etaberingen, er dette heldigvis en overskuelig opgave - men en opgave du skal forholde dig til. Med voksende krav fra instanser som FN og EU, slipper du ikke for at sætte dig ind i hvad der forventes af din virksomhed. Og det kan jeg heldigvis hjælpe dig med.
Henvend dig til mig, hvis du er i tvivl om jeg kan hjælpe. Kan jeg ikke rådgive dig, vil jeg henvise dig til et sted du kan få hjælp.